Miért használd az SMR, avagy masszázs hengert?

Miért használd az SMR, avagy masszázs hengert?

2017. 01. 26., Csütörtök, 13:45

Az SMR henger kifejezéssel minden bizonnyal sokan találkoztak már, különösen azok közül, akik valamilyen sportot űznek akár verseny-, akár hobbiszinten. Azt azonban, hogy pontosan mi ez, és mire használható már kevesebben tudják, és még kevesebb azoknak a száma, kik rendszeres használóivá váltak ennek az igen hasznos eszköznek.

Az SMR henger kifejezéssel minden bizonnyal sokan találkoztak már, különösen azok közül, akik valamilyen sportot űznek akár verseny-, akár hobbiszinten. Azt azonban, hogy pontosan mi ez, és mire használható már kevesebben tudják, és még kevesebb azoknak a száma, kik rendszeres használóivá váltak ennek az igen hasznos eszköznek.

Maga a betűszó a Self Myofascial Release rövidítése, mely az izompólya, vagy kötőszöveti önmasszázst/fellazítást jelenti. A masszázs jótékony hatásai mindenki számára ismertek, különösen igaz ez a sportolókra, azonban keveseknek van lehetősége rendszeresen masszőrhöz járni, hogy ezzel is segítsék az izmaik regenerálódását. Az SMR hengerek ebben segítenek, hogy edzőtermi, vagy akár otthoni körülmények között is megoldhassuk önmagunk masszírozását. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy miért jó ez nekünk, valamint mikor és hogyan kell használni?

Az edzés, a hiányos/helytelen nyújtás, a salakanyagok felhalmozódása, de akár a stressz is izomcsomók/gócpontok kialakulásához vezethet (és általában vezet is). Angolul ezeket „trigger point”-nak nevezik, a masszőrök is többnyire ezeket a gócokat próbálják megszüntetni. Nyomás hatására kisebb-nagyobb fájdalom jelentkezik ezeken a helyeken, nyújtás során pedig olyan érzést keltenek, mint egy kötél, rajta csomóval. Miért rossz ez? Azon kívül, hogy fáj, nem engedik az izmok normál mozgástartományában való munkáját, ami akadályozza az optimális fejlődést, sőt, a teljesítőképesség csökkenéséhez is vezethet. Minderre rátesz, hogy nem tudunk kitapintani minden izomcsomót, csak azt érzékeljük, hogy valami nincs rendben.

A masszázs képes változtatni az izomrostok minőségén, így azok lazábbak és képlékenyebbek lesznek, ami hatékonyabb izommunkát és rövidebb regenerálódási időt eredményez. Javul a test vérkeringése, a mozgás minősége, ezáltal csökken a sérülések bekövetkezésének valószínűsége. A gócpontok megszüntetése nem kifejezetten kellemes, különösen az első néhány hengerezés során (hiszen még nem szoktuk meg), de ez még mindig elviselhetőbb, mint együtt élni a már kialakult problémákkal és fájdalmakkal. Az izmok lazulása pedig az idegrendszerre is pozitív hatást gyakorol.

Használata közben rá kell terhelnünk a hengerre azon a területen, ahol az önmasszázst szeretnénk végezni. Guruljunk rajta, ill. néha (szükség szerint) mozogjunk jobbra-balra, de fontos, hogy a mozgás lassú és kontrollált legyen. A nyomás alá helyezett izomrostokban akadályozzuk a vérellátást, majd ennek feloldásakor (tovább gurulást követően) a hirtelen áramló vér nagyobb hatékonysággal szállítja el a lerakódásokat, ezzel tisztítva/felfrissítve a szöveteket. Ennek segítségével az izmok visszaszerzik rugalmasságukat. A folyamatot támogathatjuk bemelegítő krémek/olajok alkalmazásával.

Hányszor és mikor használd? Természetesen ez (is) egyénfüggő, hiszen mindenkinek más-más az aktuális állapota, de általában véve azt szokták javasolni, hogy minden edzés elején és végén is foglalkozz a hengerezéssel legalább azokon a területeken, amit biztosan nagyobb munkára fogsz majd a mozgásod során. Külön jó, ha minden nap rá tudsz szánni egy kis időt, ami, ha edzel 7/7, könnyen észben tartható, de ha vannak pihenő napjaid (és remélem, hogy vannak), akkor valami más módon illeszd be a napirendedbe.

Na de felmerülhet a kérdés: milyet válasszunk? A piacon számtalan változata fellelhető a felületminőség, átmérő, hossz, stb. szempontjából egyaránt. A sima felületűek általában a felső, lágy szövetek lazítására alkalmasak. A tagolt és rücskös felületűek a mélyebb izomrétegekhez is képesek eljutni. Az ilyen típusú hengerek tagolása általában a kézzel és az ujjakkal való masszírozás sajátosságait próbálják megvalósítani. A nagyobb, simább felületek a tenyérre, a hosszú vékony részek az ujjakra és a kicsi hegyes tagok az ujjbegyekre jellemző nyomást fejtenek ki a testünkre. Ezekből adódik, hogy a masszázs hatása, és a fellépő érzet/fájdalom is eltérő lesz.

Bizonyos betegségek esetében ellenjavallt a használata (pl. csontritkulás, véralvadásgátló szedése, stb.), ezért feltétlen érdemes szakember segítségét kérni az elején. Különböző tanfolyamokat is szerveznek a végrehajtható gyakorlatok bemutatására és megtanítására, ezeket a lehetőségeket szintén tanácsos figyelemmel kísérni, és amint lehetőségünk adódik elmenni egyre.

Összességében tehát ez a henger alkalmazható megelőzésképpen, és különböző izomproblémák kezelésének kiegészítéseként is. Feloldja az izmok feszültséggyűjtő pontjait, ezzel harmonikusabbá és fájdalommentesebbé téve a mozgást, segítve a regenerációt és növelve a teljesítőképességet és hajlékonyságot. Az egészségesebb izomzatért használd Te is az SMR hengert!

Kellemes edzést!

211
Hozzászólások
Még nincs hozzászólás

Következő cikk

Megnézem
Box

Pápán zajlik a Felix Promotion első idei televíziós eseménye

2017. 01. 26.
Pápán zajlik a Felix Promotion első idei televíziós eseménye
26
jan
Megnézem
Box

Erdei Zsolt vállalná az elnökséget

2017. 01. 17.
Erdei Zsolt vállalná az elnökséget
17
jan
Megnézem
Érdekességek

A 73 éves Indiai Harcművésznő

2017. 01. 16.
A 73 éves Indiai Harcművésznő
16
jan
Megnézem
Érdekességek, Életmód

Ülj kevesebbet, mozogj többet!

2017. 01. 11.
Ülj kevesebbet, mozogj többet!
11
jan

Kapcsolódó cikkek

A sütik olyan kis szöveges fájlok, melyeket a weboldalak felhasználhatnak arra, hogy még hatékonyabb felhasználói élményt nyújtsanak.

Ezen sütik nélkül az oldalunk nem tudja a legjobb élményt nyújtani, bizonyos funkciók működése akadályozva lenne.

Név Szolgáltató Cél Érvényesség
PHPSESSIDsamansport.huMunkamenet-azonosító, a látogató böngészési állapotát rögzíti az oldalbetöltések között.Munkamenet vége
cookieConsentsamansport.huA látogató sütikkel kapcsolatos beállításait tárolja.1 év
accountsamansport.huAkkor kerül létrehozásra, ha a látogató bejelentkezéskor bejelöli, hogy jegyezze meg az oldal.1 év
cartIDsamansport.huA kosár tartalmának megőrzéséhez használt süti, mely két látogatás között is megőrzi a kosárban lévő termékeket.30 nap

A statisztikai adatok gyűjtése anonimizált formában történik, így a látogató semmilyen módon nem azonosítható ezen sütik tartalmából. Ezen sütik segítségével tudjuk figyelni, hogy viselkednek a látogatók, ezzel is segítve minket a legjobb szolgáltatás nyújtásában.

Név Szolgáltató Cél Érvényesség
_gasamansport.huA Google Analytics által létrehozott egyedi azonosító a látogatottsági statisztika elkészítéséhez.2 év
_gidsamansport.huA Google Analytics által létrehozott egyedi azonosító a látogatottsági statisztika elkészítéséhez.Munkamenet vége
_gat_*samansport.huA Google Analytics használja a lekérések gyakoriságának szabályzására.Munkamenet vége
Név Szolgáltató Cél Érvényesség
_fbpsamansport.huA Facebook Pixel által létrehozott egyedi azonosító a látogatottsági statisztika elkészítéséhez, hogy hirdetéseink a megfelelő célközönséget érjék el.3 hónap
Fel

Kosár

Az Ön kosara üres.